nicoline@nicolinewissesmit.nl +31 (0)6 2122 7644

Pizza om productiviteit te stimuleren

Reacties uitgeschakeld voor Pizza om productiviteit te stimuleren Bevlogen en betrokken medewerkers, Gelukkige organisaties, Klantrelaties

De afgelopen week dook er op verschillende plaatsen berichtgeving op over een pizza om productiviteit te boosten. Onderzoek in Israël wijst uit dat een pizza effectiever is dan een bonus. Dat is voor CoLove niet nieuw. Het is 1 van de 5 manieren om zelf toe te passen om productiviteit, plezier en innovatie te stimuleren op de werkvloer.

Het onderzoek naar de pizza als incentive

De pizza als bonus is een onderzoek van Israëlische psycholoog Dan Ariely. Gedurende een week werkte hij met verschillende beloningssystemen in de lokale Intel-fabriek. In het onderzoek een referentiegroep, een groep die pizza’s in het vooruitzicht gesteld kreeg, een groep die een compliment beloofd kreeg en een groep die productiviteit vertaald kreeg in harde valuta. Er zijn vast nog veel organisaties die zich verbazen dat de pizza de meeste productiviteit teweeg bracht.

Wat werkt beter? Een schouderklopje of pizza?

  • De pizzagroep produceerde de eerste dag 6,7% meer computerchips dan de controlegroep.
  • De complimentengroep haalde op de eerste dag 6,6% meer chips.
  • De groep die een bonus in het vooruitzicht gesteld kreeg van circa 25 euro presteerde op de eerste dag 4,9% meer.

Het onderzoek toont aan dat het systeem veranderen werkt. Zo verrassend is dat niet. Door iets te veranderen, zeg je namelijk al zoveel als: ‘Ik zie je.’ Dat zorgt voor een gevoel van erkenning en zet verandering direct in gang. Verandering die zich niet tot 1 dag beperkt. Gedurende de week gebeurde er meer.

  • De pizzagroep boette aan productiviteit in.
  • De groep die sms’jes als compliment was beloofd was gemeten over de 5 dagen de hardst werkende.
  • En de belofte van de bonus werkte uiteindelijk averechts.

Als we niet voor geld werken, wat dan wel?

Mensen willen gezien worden. Het gevoel hebben gehoord te worden. Hoewel het ergens verbaast dat de groep die de bonus was beloofd slechter presteerde, is het wellicht ook verklaarbaar. Het is zoiets als iemand extra betalen voor bestaande verantwoordelijkheden. Dat voelt een beetje scheef of zelfs beledigend. Was je dan al die tijd onderbetaald? Dat de pizza goed werkt, is geen verrassing. Het is enkel al het verrassingselement dat werkt. Of het nu een pizza is of iets anders, het gaat om de persoonlijke aandacht. In dit geval op de werkvloer, maar het sluit aan bij onderzoek in de retail. Daaruit blijkt dat als je een klant positief verrast, deze ter plekke 15% meer uitgeeft. En dan die sms’jes of eigenlijk de complimentjes. Die werkte het beste. Hoewel Ariely vermoedt dat de pizzagroep had ‘gewonnen’ als hij de pizza’s thuis had laten bezorgen.

Zelf incentives toepassen om productiviteit te stimuleren

Mensen, dus ook op de werkvloer, willen het gevoel hebben dat ze er toedoen. Mensen werken al lang niet meer enkel voor het geld. Ze willen het gevoel hebben ergens aan bij te dragen; dat ze er toedoen. Er zijn verschillende manieren om dat te bewerkstelligen. De 5 talen der liefde bieden daarbij een handvat. Daarbij de kanttekening dat ieder mens een voorkeurstaal heeft. Echter, enkel door ze toe te passen, geef je al aan dat je de ander ziet staan. Hoe je dat doet? Met een cadeautje (zoals die pizza), met hulpvaardigheid (kan ik iets voor je doen?), met bemoedigende woorden (ik weet dat je het kunt), met een lichamelijke aanraking (een schouderklopje of die sms als compliment) en met het beste deel van je tijd (stilstaan bij de ander en aandacht hebben).

Devies naar verhogen productiviteit en gelukkige organisaties

Speel met de talen der liefde op de werkvloer. Betrek medewerkers om de invulling handen en voeten te gaven. Maak ze deelgenoot. En durf te veranderen. Geen dag is hetzelfde. En als het op mensen aankomt, is er geen constante. Met aandacht, in welke vorm dan ook, maak je dat mensen zich gehoord voelen. Weten wat dat met je productiviteit doet? Dat lees je hier!

Bovenstaande is geschreven op basis van informatie uit de Telegraaf over het pizza-onderzoek in Israël. Foto geleend van Smulweb Blog.