nicoline@nicolinewissesmit.nl +31 (0)6 2122 7644

Passievol in praktijk

In de afgelopen 20 jaar werkte Nicoline bij meer dan 100 organisaties aan zeker tweemaal zoveel projecten. Bij grote organisaties als DSM en Vodafone, start-ups als Brightlands Innovation Factory en Ultimaker en non-profit organisaties als gemeenten, hogeschool Zuyd en stichting War Child. Mensen, groei en passie staan in haar werk centraal. Onderstaande voorbeeldprojecten geven een inkijk in de aanpak en het bijbehorende resultaat.

Dit is Parkstad | Creëren van trots door betrokkenheid

In 2016 won Parkstad, de regio bestaande uit Heerlen en omliggende gemeenten, de Tourism for Tomorrow Award. Een prestigieuze onderscheiding binnen de toeristische sector. De regio leek echter maar amper waarde toe te kennen aan de erkenning. Onder leiding van gedeputeerde Eric Geurts en in samenwerking met stadsregiokantoor Parkstad Limburg werd een stuurgroep opgericht met het doel een gevoel van trots te creëren door middel van betrokkenheid.

Als procesbegeleider was Nicoline 1,5 jaar betrokken. Tot werkzaamheden behoorden o.a. het organiseren van evenementen voor betrokkenen (zgn. Parkstad Ambassadeurs), het laden van de titel Parkstad Ambassadeur en generen van exposure.

Tot geboekte resultaten behoren o.a. Parkstad Sprekers Poule met gratis te boeken sprekers over transformatie, Dit is Parkstad Nacht (eerste attractienacht ooit in Limburg) en een mediabereik met alleen al via televisie 1 miljoen regionaal, meer dan 4 miljoen nationaal en internationaal ruim 1,5 miljoen. Zijdelings resulteerde de inzet in intensivering van relaties tussen de verschillende gemeenten, belangenorganisaties en profit-organisaties van groot tot klein, zowel binnen als buiten het toeristische speelveld.

In juni 2016 hebben we Nicoline binnen gehaald om de pas gewonnen WTTC-prijs van Parkstad binnen en buiten de regio uit te buiten. We hadden geen betere enthousiasteling voor dit complexe project kunnen uitkiezen. Een buitenstaander die binnen no-time ‘ene van ons’ werd en direct door had waar we naar op zoek waren. En we kregen meer terug dan dat we zelf voor ogen hadden gehad: strategisch communicatieplan met een tweeledig doel, waarvan ook de concrete uitwerking prima op haar bordje kon, met als resultaat een prachtig jaar!
Eric Geurts, Gedeputeerde provincie Limburg

Brightlands Innovation Factory | Organisatiescan als thermometer

Brightlands Innovation Factory richt zich op het aantrekken en ontwikkelen van start-ups die een innovatie hebben binnen de vier focusgebieden van de Brightlands campussen. Ruim een jaar na oprichting had de organisatie de behoefte om de stand van zaken op te nemen.

Nicoline werd als consultant aangetrokken om ‘de temperatuur op te nemen’. Een objectieve scan om stil te staan bij behaalde resultaten, het reilen en zeilen en belofte naar de toekomst toe. Ze sprak met medewerkers en directie Brightlands Innovation Factory, deelnemende start-ups en verschillende stakeholders.

De gesprekken resulteerden in een rapport met aanbevelingen. Over wat goed gaat, waar gemaakte beloften aandacht verdienen en bijsturen ten aanzien van de gezette koers. De inventarisatie, ofwel organisatiescan, heeft zowel inzicht gegeven in korte – als lange termijn activiteiten. Zo ontdekte de directie dat hun werkplek door stakeholders anders werd gezien dan door henzelf en heeft de input gediend als basis voor aanscherpen van missie en visie als liniaal naar de toekomst toe.

Vanaf het eerste contactmoment met Nicoline weet je dat je goed zit. Een mega gedreven persoon die écht luistert. Ja, ze heeft ook een mening klaar… maar dat zorgt voor die persoonlijke aanpak. Vanuit Brightlands Innovation Factory hebben we verschillende projecten met Nicoline gedaan van onderzoek, naar (her)positionering tot sparringspartner. Er zullen zeker nog velen volgen, want zo’n gedreven persoon met oor (en oog) voor detail kun je niet missen. De goede aanpak, de vurige passie voor haar vak én de serieuze ‘finishing touch’. Wij zijn fan!
Silke Geerts, operations management Brightlands Innovation Factory

Gemeente Maastricht | Gedeelde stip op de horizon

Nicoline werkt met regelmaat voor gemeente Maastricht. Als interim adviseur was ze gedurende ruim drie jaar verantwoordelijk voor de communicatie rondom  een organisatieontwikkeling bestaande uit cultuur- en structuurverandering inclusief het nieuwe werken in een flexibele kantooromgeving. Ze werkte samen met de ondernemingsraad en was procesleider bij de positionering van Maastricht als modestad. Haar meest recente werkzaamheden voor gemeente Maastricht betreft Design Maastricht.

Design Maastricht bestaat uit een stuurgroep van spelers actief binnen de maak- en ontwerpindustrie. De stuurgroep komt al enige tijd samen. Wens is om de samenwerking te laten resulteren in tastbaar resultaat voor de maak- en ontwerpindustrie.

Nicoline voerde gesprekken met verschillende betrokkenen in het speelveld. Samen met de stuurgroep resulteerde dit in een manifest dat richting geeft aan het streven van Design Maastricht. Daarnaast maakte ze in afstemming met de stuurgroep een eerste opzet met betrekking tot positionering (vergelijkbaar met de positionering die ze destijds samen met het speelveld voor Mode Maastricht opstelde).

Nicoline is hét voorbeeld van de ondernemende ambtenaar.
Gerd Leers, Burgemeester gemeente Maastricht

Nicoline weet met creativiteit, inspirerend vermogen en overtuigingskracht communicatiemiddelen te ontwikkelen en neer te zetten. Op een intelligente manier koppelt ze vernieuwing aan het concept van de klant. Ze is doortastend op een charmante manier en weet haar omgeving enthousiast te krijgen!
Charlotte Urlings, teammanager communicatie gemeente Maastricht

U bent hierin partner in zowel het coach-traject in ondernemersvaardigheden voor talentvolle ontwerpers, de brainstormsessies welke de ontwikkelagenda hebben vormgegeven alsook in het strategisch communicatieplan en de uitwerking daarvan. U weet daarbij op een meer dan uitstekende wijze de koppeling te maken tussen strategische doestelling en de operationele vertaling daarvan. De zéér verschillende partijen in deze gemêleerde groep met elk een eigen idioom vereisen elk een herkenbaar verhaal. Met name de doorvertaling naar: “wat betekent dat nu” is in de verscheidene sessies meerdere keren als zeer waardevol ervaren.
Pieter-Paul van de Wouw, medewerker onderwijs, werken, arbeidsmarkt, ondernemen, cultuur gemeente Maastricht