wis@waarachtig.nl +31 (0)6 2122 7644

Dus je wilt dat we de klant aanraken?

Reacties uitgeschakeld voor Dus je wilt dat we de klant aanraken? Gelukkige organisaties, Klantrelaties

‘Een collega – laat staan klant – aanraken, dat doe je toch niet?’ krijg ik te horen. ‘Waarom niet’, denk ik, terwijl ik mijn recente ervaring in een supermarkt voor de geest haal. Zo’n dag waarop heel Nederland gelijktijdig de boodschappen doet. Dringen is het. Een manager heeft duidelijk haast om van punt A naar B te komen. Ik merk hem pas op wanneer hij voorzichtig zijn hand op mijn bovenarm legt om zich langs mij heen te bewegen. Bij het passeren kijkt hij me kort aan. In die drukke supermarkt geeft het me een zekere rust. De aanraking zoveel prettiger dan een ‘Sorry, sorry, mag ik er even langs?!’ getetter.

Lichamelijk contact op de werkvloer

Aanraking, als in lichamelijk contact, is één van de 5 talen der liefde. De 5 talen der liefde vormen de basis van het werken vanuit het hart. Een methodiek die verbondenheid, arbeidsvreugde en succes boost. ‘Hoe dan?’ vraagt men. Om me vervolgens verbaasd aan te kijken als ik de 5 talen opsom. Vooral over die aanraking struikelt men. Een collega, laat staan een klant aanraken, dat doe je toch niet?!

De kracht van aanraking

Eens. Er zijn culturen waar ik er ook twee keer over na zou denken. Zo is het sue-en in Amerika uitgevonden en in Groot-Brittannië zijn ze nogal preuts… Maar wie zegt dat aanraking voor seks staat? Heb jij nog nooit een arm om die verdrietige vriendin heengeslagen of je hand geruststellend op iemands onderarm laten rusten? We doen het van nature en we zijn er goed in, maar op de werkvloer boezemt aanraking angst in. Jammer, want aanraking kan juist zoveel doen. Laat je eigen hand maar eens een paar seconde op je onderarm rusten. Voel je de verbondenheid? Zweverig? Probeer het dan!

Een letterlijk schouderklopje

Niet iedereen is dol op aanraking. We hebben immers allemaal onze voorkeurstaal der liefde. Het is de kunst dit aan te voelen. Tuurlijk is het even wennen. Helemaal als je zelf niet zo lichamelijk bent ingesteld. Maar als je verbinding wilt maken met de ander, gaat het ook om inleven en jezelf dat extra duwtje in de rug geven. Het spreekwoordelijke ‘schouderklopje’ of iemand ‘over de bol aaien’ komen heus niet uit het niets aanwaaien. Waarom passen we ze niet letterlijk toe? Zoals die serveerster. Ze vergeet een deel van de bestelling. Als een tweede natuur laat ze haar hand kort op de schouder van mijn dochter rusten. Haar drankje komt eraan!

De brug naar zakelijk succes

Het is overduidelijk dat die ene medewerker niet lekker in z’n vel zit. Maar wat er precies is… Je kunt gissen of vragen stellen. Of je creëert de juiste sfeer! Hoe? Laat je hand kort op de onderarm van de persoon rusten, een knijpje in de hand bij het koffiezetapparaat kan ook. Kijk de persoon aan. Vraag met toehorende stem: ‘Ga je goed?’ Soms zijn woorden niet eens nodig. Nu vooral niet vergeten te luisteren! Je zult verrast zijn hoeveel je te weten komt. De persoon voelt zich gehoord. Voor je het weet is de brug geslagen! De brug naar verbondenheid. Verbondenheid als ingrediënt voor geluk op de werkvloer. En dat geluk? De basis van zakelijk succes!

Foto: ANP via Parool bij artikel ‘Schouderklopje werkt beter dan hoge bonus’ waarin psycholoog en bedrijfsdeskundige Marius Rietdijk toelicht dat een compliment of schouderklopje tot betere prestaties leidt dan een bonus.