nicoline@nicolinewissesmit.nl +31 (0)6 2122 7644

0. Nog even dit

Reacties uitgeschakeld voor 0. Nog even dit Boek 'Hart werken', Heartbeat

What’s in a name

Vanuit de verwondering waarom organisaties zo weinig gebruik maken van onze natuurlijke, verbindende kracht, is hart werken ontstaan. Een gedachtegoed dat ik in 2014 de naam CoLove gaf. Een naam met een driedubbele lading; co als afgeleide van collegiale liefde, om de gezamenlijkheid te benadrukken zoals ‘& co’ refereert naar een compagnon en als verwijzing naar corporate of company love. Vanaf het ontstaan af aan heb ik de benaming hart werken gebruikt om CoLove te duiden. Daarmee is CoLove door de jaren heen langzaam in hart werken overgegaan.

Praktijkmateriaal

Als communicatieadviseur heb ik in de afgelopen twintig jaar meer dan 250 organisaties in bedrijf gezien. Hart werken is mede op gebouwd op mijn ervaringen binnen die organisaties. In dit boek gebruik ik voorbeelden uit de praktijk. Soms ook leun ik op verhalen die ik van anderen heb gehoord. Ik gebruik de voorbeelden zonder organisatie bij naam te noemen. Met het noemen van namen kan ik immers mogelijkerwijs organisaties schaden. Dat is geenszins wat ik wil. Dit boek is juist opbouwend bedoeld naar de toekomst toe. Daar komt bij dat ik de organisaties waarmee ik heb samengewerkt juist dankbaar ben voor het vertrouwen dat ze me hebben gegeven. Dat vertrouwen wil ik niet beschamen. Daarnaast betreffen voorbeelden enkel mijn werkelijkheid en zijn daarmee relatief. Bovenal kan het zijn dat een organisatie ondertussen is gegroeid en een mogelijk voorbeeld dus niet meer aansluit bij wat is.

Deskresearch

Hele boekenplanken vol, ladingen artikelen, de nodige uren op YouTube en andersoortig inspiratievoer. De opgetekende of in beeld gebrachte visies en kennis van anderen dragen in belangrijke mate bij aan hart werken. Soms rust het gedachtegoed voor een deel op het werk van anderen. In andere gevallen sluit hart werken erbij aan. Soms ook is het gedachtegoed van anderen enkel gebruikt als inspiratievoer. Daar waar relevant vindt bronvermelding plaats. Wel zo lekker om te weten waar vandaan komt wat je leest, toch?!

Onderzoek

Geluk, liefde, vanuit je kracht, slechts enkele benamingen die maken dat iemand aan je lippen hangt of volledig kwijtraakt. Te zweverig, teveel een hype, overdreven soft. Dus besloot ik samen met mijn team om hart werken als begrip meer body te geven. We besloten een testcase te bouwen. Het concept of gedachtegoed te concretiseren op basis van een bestaande club. Daartoe voerden we in 2014 een onderzoek onder 155 respondenten uit. Niet voldoende om het wetenschappelijk te maken, maar goed genoeg om te staven wat we wilden weten; dat hart werken werkt. Hoe? Dat lees je in dit boek.

Boodschappen doen

In Hart werken staat de supermarkt centraal. Die keuze is om verschillende redenen gemaakt. De belangrijkste is dat het concept supermarkt algemeen bekend is. Daarnaast ben ik zelf verwonderd over hoe Albert Heijn mij door de jaren heen is kwijtgeraakt. Dat gevoel maakt dat we hebben gekozen om Albert Heijn als uitgangspunt te nemen voor nader onderzoek. De bevindingen hebben we vervolgens onder klanten van de Jumbo gestaafd.

Interviews

Door de jaren heen heb ik ontelbaar veel gesprekken gevoerd met ondernemers, bestuurders en managers over hart werken. Ook op feestjes is het een onderwerp dat raakt en voor de nodige gespreksstof zorgt. Het blijkt een onderwerp waar iedereen wel iets mee heeft, dat is ook precies waar het gedachtegoed om gaat. In het verleden heb ik een paar gesprekken gedeeld. Als notitie voor mezelf en omdat ik de gesprekken te bijzonder vind om voor mezelf te houden. Sinds begin 2019 heb ik dat opnieuw opgepakt. Ik probeer om elke twee weken een gesprek online te delen. Dit boek rust deels op wat ik tijdens die gesprekken heb geleerd.

Toegift

Een aantal van de gesprekken die ik over hart werken reeds online heb gedeeld, zijn als toegift opgenomen. Omdat het te mooie voorbeelden betreft over hoe hart werken werkt. Bovenal omdat het heerlijk leesvoer is.

En nu

Een uitgever moedigde mij aan om van Hart werken een zelfhulpboek te maken ‘omdat het zo lekker verkoopt’. Dat heb ik dus niet gedaan. Hart werken is bedoeld om te inspireren. En hoewel iets dat lekker verkoopt dat misschien net iets sneller, ben ik gebleven bij wat voor mij goed voelt. Want als dat niet lekker zit, heb ik anderen weinig te geven. Vermoedelijk begrijp je wel wat ik daarmee bedoel en anders doe je dat wel na het lezen van dit boek.

Deze tekst maakt deel uit van het boek ‘Hart werken’. Nicoline Wisse Smit werkt aan dit boek online. De tekst is slechts een eerste opzet en verandert hoogstwaarschijnlijk met de tijd. Het is Nicoline haar streven om tweewekelijks een hoofdstuk te delen. Om zo op te tekenen wat al bijna zeven jaar in haar leven speelt; haar gedachtegoed over liefde op de werkvloer. Liefde als werkwoord voor mensen en organisaties. Het sluit aan bij Nicoline haar missie om organisaties aan te moedigen meer gebruik te maken van dat waar we van nature zo goed in zijn; verbinding vanuit ons hart. Verbinding die bijdraagt aan bevlogen en betrokken medewerkers. Daarmee aan succes en resultaat. Je kunt hier eerdere hoofdstukken lezen.