nicoline@nicolinewissesmit.nl +31 (0)6 2122 7644

Flip Oosterberg over verwondering en medewerkers in quarantaine

Reacties uitgeschakeld voor Flip Oosterberg over verwondering en medewerkers in quarantaine Heartbeat, In gesprek, Klantrelaties

Een gesprek met Flip Oosterberg, eigenaar en directeur Oosterberg, over ‘hart werken’. Een 125 jaar oud familiebedrijf. Een koninklijke organisatie met twintig vestigingen door het land. Een gesprek over flirten, vlinderen en blijven verwonderen.

Wanneer ik Flip vraag wat Oosterberg verbindt of waarom de organisatie op aarde is, maakt hij meteen duidelijk dat hij zo niet denkt. Moeiteloos schakelt hij vervolgens over naar wat een familiebedrijf voor hem zo leuk maakt: “Ik hoef in principe aan niemand verantwoording af te leggen, behalve aan mijn zusje die mede-eigenaar is. Dat maakt de keuze reuze. Het geeft me als ondernemer veel bewegingsvrijheid.” Van die ruimte om te ondernemen maakt Flip, met oog voor zijn mensen, dankbaar gebruik. In de afgelopen 125 jaar heeft het bedrijf zichzelf meermaals opnieuw uitgevonden. Van piano- en orgelzaak groeide het bedrijf uit tot leverancier van huishoudelijke apparatuur. In de 80er jaren zette Flip de huidige koers in. Het maakt Oosterberg vandaag tot een belangrijke speler op het gebied van elektrotechniek.

Succes van de klant als uitgangspunt

In mijn gesprek met Flip is de mensenmens niet te missen. Hij heeft oog voor anderen; verdiept zich in wat anderen beweegt. Wanneer ik het woord aardig gebruik, onderbreekt hij me. Hij noemt het een leeg woord en zonder betekenis. Liever gebruikt hij het woord vriendelijkheid. Dat gaat verder dan beleefd zijn. Met vriendelijkheid bedoelt hij je inleven. De klant helpen om werk binnen te halen. Stilstaan bij de behoefte van de ander. Dan voegt hij toe: “Die offerte volgt dan vanzelf wel.” En dat meent hij. Zijn open, uitnodigende opstelling naar anderen is geen trucje. Omzet is niet wat hem drijft. Het is de blije klant die hem raakt. Dat komt ook in de organisatie terug. Zijn mensen zijn eerder consultant dan verkoper.

“Aardig is een leeg woord en zonder betekenis.”

Wie echter denkt dat Oosterberg afwachtend is of enkel ondersteunend te werk gaat, heeft het mis. Flip noemt het lef. Het lef om te durven vragen naar business. Wijst erop dat het samen business doen uiteindelijk is wat je met die klant verbindt.

Een beslissing kan nooit een gevaar zijn

Authentiek zijn is wat Flip betreft van groot belang om als organisatie te blijven bestaan. “Als wij niet inspelen op de veranderende markt, dan bestaan we straks niet meer. Sterker nog, dan hadden we allang niet meer bestaan. Die authenticiteit ontstaat door stil te staan bij wat je bent en kunt. Niet door vanuit angst voor de concurrentie te handelen. Zo verzorgen wij sinds kort de gehele logistieke dienstverlening voor een grote externe partij waarbij hun goederen in ons centrale magazijn op voorraad liggen. In eerste instantie hebben we het proces volledig verkeerd ingeschat. Ondertussen zijn de prijzen in overleg aangepast. Het past bij onze bedrijfsfilosofie. Dingen willen uitproberen in plaats van kapot te redeneren. Een beslissing kan nooit een gevaar zijn. Maak een keuze, maak gerust verkeerde beslissingen en leer ervan.” 

Wars van regels en handboeken

Wie denkt dat het bij Oosterberg een grote experimentenfabriek is, komt bedrogen uit. Flip wijst erop dat een groot deel van zijn mensen een achtergrond in de techniek heeft. Ook noemt hij het opleidingsniveau. Om zijn organisatie aan te moedigen te blijven ontdekken, moedigt hij leren en fouten maken aan. “Teveel mensen lijken een handboek te willen. Het liefste zou ik nieuwe krachten een tijdje in quarantaine doen om ze los te weken van het werken volgens regels. Al die regeltjes dragen niet bij aan werken vanuit het hart. Dragen niet bij aan beslissingen op basis van gevoel.”

Elkaar ontdekken en verliefd worden

Flip raakt me. Natuurlijk bedoelt hij die quarantaine niet zo hard als dat het klinkt. Sterker nog, het is juist een uitnodiging om de dingen anders te doen. Om mensen uit te nodigen om afscheid te nemen van dat wat we bijna geconditioneerd doen. Het is een uitnodiging om elkaar echt te zien staan. Om verliefd te worden, te acteren op basis van dat wat je raakt en jezelf te ontdekken. Ook wanneer dat met vallen en opstaan gaat. Het sluit zo aan bij de vlinders waarin ik geloof.

“Een beslissing kan nooit een gevaar zijn. Maak een keuze, maak gerust verkeerde beslissingen en leer ervan.”

Herinner je nog de laatste keer dat je verliefd was? Opeens lijkt alles in beweging. Opeens sta je voor nieuwe inzichten open en voor het ontdekken van elkaar. In korte tijd leer je meer dan dat je in lange tijd hebt gedaan. Zelfs wanneer die verliefdheid niet overgaat in iets dat voor langere tijd is, ervaar je groei. Het is precies die groei waarop Flip lijkt in te spelen. Geen organisatie waar men tijdens de introductieperiode zegt: “Zo doen we dat hier niet.” Ik zie een organisatie die aanmoedigt om steeds opnieuw van elkaar en met elkaar te leren. Een organisatie die vanuit verwondering leert. De verwondering die zo essentieel is in de liefde en een relatie tot een goede relatie maakt. Niet door te oordelen, maar door blijvend te vragen en willen doorgronden.

De kracht van gevoel

Dan opeens begrijp ik dat Oosterberg niet aan zaken als het duiden van de why, bestaansrecht van de organisatie, doet. Het is juist van gevoel, vanuit echte authenticiteit, dat Oosterberg al 125 jaar groeit. Geen regels kunnen daar tegenop.

“Iemand die niet weer dat je bij rood moet stoppen, hoort niet achter het stuur thuis.”

Terwijl ik mijn tas al aan het inpakken ben, deelt Flip nog een verhaal: “Als je Zutphen inrijdt, staat er een stoppenlicht. Er hangt een bordje bij met de tekst: ‘Bij rood stoppen.’ Daaronder hangt een tweede bordje. Daarop staat: ‘Denk aan de fietsers.’ Ik verbaas me daarover. Iemand die niet weet dat je bij rood moet stoppen, hoort niet achter het stuur thuis. Zo zie ik het ook intern. Uiteraard willen wij dat iedereen een bijdrage aan ons resultaat levert maar als wij de mensen steeds weer moeten vertellen wat ze moeten doen om succesvol te zijn, dan zijn we niet goed bezig. Dan selecteren we verkeerd aan de poort. Als wij mensen selecteren die plezier hebben in hun werk, ze werk bieden waarbij ze hun gave in kunnen zetten, de dingen kunnen doen die ze graag doen en op hun manier, dan ontstaat er plezier in het werk en heb je medewerkers die hun werk als hun bedrijf ervaren. Dan ontstaat er een team dat weet dat wat ze doen er toe doet.”

Zie website van Oosterberg voor de geschiedenis van het bedrijf. Dit interview maakt deel uit van de reeks ‘Hart werken’. In deze reeks onderzoekt Nicoline Wisse Smit of en hoe organisaties gebruikmaken van de middelste laag van de behoeftepiramide van Maslow; de laag van sociale behoefte zoals verbondenheid, vriendschap en liefde. De interviewreeks sluit aan bij Nicoline’s interesse in liefde op de werkvloer, fascinatie voor liefde in het algemeen en werk als communicatieadviseur. Het is haar missie om organisaties aan te moedigen gebruik te maken van dat waar we van nature zo goed in zijn; verbinding vanuit ons hart. Verbinding die bijdraagt aan bevlogen en betrokken medewerkers. Daarmee aan succes.

Foto viering 125 jaar Oosterberg en toekenning predicaat ‘Koninklijk’ – Pascale Drent Fotografie