Het ‘why’ van het Nederlandse elftal. Passie als succesfactor.
Al meer dan een decennia adviseer en ondersteun ik bedrijven. Ik help ze verbinding te maken, intern en extern. Communiceren heet dat. Daarbij sta ik stil bij banale communicatiezaken zoals ‘wie’ ‘wat’ moet ‘weten’, ‘denken’, ‘doen’ en ‘wanneer’ om het ‘waarom’ niet te vergeten. Ik heb plezier in wat ik doe, maar gelijktijdig het gevoel dat een dimensie ontbreekt. Dat gevoel leidde meer dan een jaar geleden tot een zoektocht naar de liefde. Het begon met interesse voor een match-making TV-programma. De verhalen van een vriendin die haar liefde op een datingsite ontmoete volgden. Daarna dook ik in boeken over liefde. Het hart groeide en ik begon liefdesbrieven te lezen, te schrijven en te delen. Ik ontmoete zelfs ‘hem’. Alsof hij al die tijd al daar was. Mijn reis werkte aanstekelijk en de passie groeide.
Passie ofwel de ‘why’ van Simon Sinek
Ik ben pas net onderweg. Ik ontmoet mensen en praat met hen vanuit mijn hart. De ontmoetingen maken me bewust van wat ik altijd al wist. Dat het liefde is, passie, waar alles naar te herleiden is en alles verbindt. Zowel privé als zakelijk. Passie doet ons opstaan in de morgen. Al eerder verwees ik naar de Ted-talk van Simon Sinek. Zijn model voor inspirational leadership, de golden circle, duidt het verschil tussen bedrijven die bezig zijn met wat ze leveren en bedrijven die werken vanuit de kern: het ‘why’, de passie.
In zijn speech zegt Simon
– Every company knows ‘what’ they do: one 100%
– Some know ‘how’ they do it: the USP
– Only a few know ‘why’: whats your cause, why does your organisation exist
Outside in | What – How – Why
– We make great computers
– They are beautifully designed and easy to use
– ‘Wanna buy one?’
Passionate organisation | Why – How – What
– In everything we do, we believe in challenging the status quo, we believe in thinking differently
– The way we challenge the status quo is by making our computers beautifully designed and easy to use
– We just happen to make great computers, wanna buy one?
Waarde toevoegen door passie
Simon noemt het reversed order en maakt duidelijk dat mensen niet kopen wat je doet, maar ‘why’ you do it. Het eerste voorbeeld kan ieder computerbedrijf zijn. Het inside out principe, the passionate organisation, is van toepassing op Apple. Bijkomend voordeel? Wanneer Dell met een smartphone lanceert, zet het product zich niet automatisch in de markt. Dell is immers een computerbedrijf. Maar wanneer Apple met een nieuw product komt, omarmt de markt het. Het bedrijf opereert immers vanuit de drive om de status quo te challengen en voegt daarmee waarde toe door de keten heen, welk product ook.
Organisaties die weten waarom ze ’s ochtends opstaan
De golden circle sluit aan bij mijn eigen transitie. Ik ben opzoek naar het ‘why’. Het bestaansrecht van mijn communicatiebureau, de reden dat ik ’s morgens opsta. Ik begin te geloven dat mijn ‘why’ het geloof is in de kracht van werken vanuit het hart. Dat verklaart waarom ik bij iedere opdracht de kern van de organisatie induik. Waarom ik in tegenstelling tot veel communicatiebureaus interne communicatie omarm. Ik ben opzoek naar de passie en wil het hart van de organisatie horen kloppen. Ik wil organisaties helpen hun passie te omarmen. Omdat ik geloof dat wanneer organisaties durven te zien en voelen er een positief werkklimaat ontstaat. Daarmee een betere, meer gelukkige, wereld. Ik wil bijdragen aan een klimaat waarin organisaties weten waarom zij ’s ochtends opstaan. Organisaties waar mensen werken met plezier en voor hun plezier, het salaris enkel het resultaat.
Het ‘why’ van het Nederlands elftal
Geloof je het niet? Geloof je werkelijk dat mensen enkel werken voor de paycheck aan het einde van de maand? Kijk dan eens naar de voetbalwereld. Ik ben ervan overtuigd dat de jongens van Van Gaal ’s ochtends maar met één doel opstaan: winnen! Dat is het doel dat ze gezamenlijk voor ogen hebben: het ‘why’ van het Nederlandse elftal. Het applaus van het publiek volgt wanneer het doel is bereikt. Een gevulde bankrekening is enkel het resultaat. De sportwereld lijkt van nature vanuit passie te werken. Maar ik zie meer organisaties waar dit voor opgaat. Denk aan goede doelen zoals Greenpeace. Mensen met gevaar voor eigen leven in een bootje. Niet omdat ze de held willen uithangen, wel omdat ze die olietanker willen stoppen. Omdat ze gedreven zijn milieuschade te voorkomen. Geloven in een gezamenlijk doel. En het lijstje gaat verder. Wat dacht je dat start-ups zo energiek maakt?
Money volgt de droom
Simon noemt in zijn TED-talk de speech van Martin Luther King: ‘I have a dream’. Grappend maakt hij het contrast met de zin: ‘I have a plan.’ En dat is precies wat ik ook heb. I have a dream. Mijn dream is om organiaties contact te laten maken met hun hart. Met hun purpose, niet hun ‘what’. En langzaam aan begin ik me te realiseren dat ik mijn ‘why’ gevonden heb en dat dit helemaal niet zoveel verschilt van het werk dat ik nu als communicatieadviseur doe. Ik vertrouw immers al jaren op mijn hart. Ik vertrouw op wat ik voel en wat ik zie. Toch gaat alles veranderen. Want ik realiseer me ook dat we nog lang niet dat team van Van Gaal zijn dat met 9 punten de achtste finale ingaat. Voor nu laat ik me inspireren door het WK: een team dat in de ochtend opstaat met een gedeelde droom voor ogen. Net als het Nederlandse elftal uitblinken door te winnen. Winnen door bedrijven te helpen bij het ontdekken van hun passie, de gedeelde ‘why’. En the money, volgt de droom vanzelf. Vraag dat maar aan de jongens van Van Gaal.