wis@waarachtig.nl +31 (0)6 2122 7644

Valentijnsdag voor organisaties

Reacties uitgeschakeld voor Valentijnsdag voor organisaties Hart werken

Dit jaar viel Valentijnsdag in het carnavalsweekend. Op Twitter (Nederland) liet #Valentijn #carnaval ver achter zich. Liefde overstijgt het feestgedruis. Hoewel #Valentijn op Twitter trending is, is het commerciële gehalte omstreden. En ook ik heb er mijn mening over, zoals dat liefde zich niet laat beperken tot één dag. En toch tovert mijn lief een glimlach op mijn gezicht als hij bij het ontwaken vraagt of ik zijn Valentijn wil zijn. Ik vind het heerlijk om zijn liefde te voelen. Op dat moment is hij met al zijn aandacht bij mij, bij ons!

Het bedrijfsleven kan een Valentijnsdag gebruiken

Liefde is mysterieus; laat zich niet vangen. Zo blijft het stil als je mensen vraagt om ‘liefde’ te duiden. Wanneer je ze echter vraagt om een liefdesverhaal te delen, voel je de temperatuur al snel met een paar graden stijgen. We houden van liefdesverhalen. We houden van liefde. Maar we zijn ook onbeholpen op liefdesgebied. Voor sommigen is Valentijnsdag dan ook precies het zetje in de rug dat ze kunnen gebruiken. Een zetje dat mijn inziens ook zeer welkom is in het bedrijfsleven.

Als je bedenkt dat geluk liefde is en dat gelukkige organisaties tot wel 33% winstgevender zijn, dan vraag ik me af waarom liefde in organisaties nog steeds een ondergeschoven kindje is. Nee, we hoeven op de werkvloer niet met elkaar te knuffelen, maar liefde is niet voor niets de verbindende laag van de piramide van Maslow. Liefde is een primaire menselijke behoefte; we kunnen niet zonder.

Vanuit liefde ontstaat onderscheidend vermogen

Als communicatieadviseur help ik organisaties bij het bepalen van hun onderscheidende vermogen. Als ik organisaties vraag wat typerend voor ze is, hoor ik in eerste instantie dingen als: ‘We bieden uitstekende klantenservice’, ‘We bieden een goede prijs-kwaliteit’ of ‘We zijn persoonlijk.’ Het kost niet veel moeite om die organisaties duidelijk te maken dat dit geen onderscheidende waarden zijn. Eenvoudigweg omdat het geen optie is om de betreffende dingen niet te doen. Het onderscheidende vermogen zit in die dingen die jij juist doet, maar die niet automatisch van je verwacht worden.

Helaas hoor ik organisaties zelden ‘liefde’ als onderscheidend vermogen noemen. En dat zou niet erg zijn als ze het zouden zien als een must-do. Maar in plaats van dat liefde ingebed is in organisaties, lijkt het erop dat ze er liever helemaal aan voorbij gaan. Alsof ze zich niet bewust zijn van liefde als belangrijke behoefte van medewerkers en klanten. Niet bewust van de power of love. En dat terwijl liefde in organisaties in werkelijkheid zo eenvoudig is, het zit immers in onze genen. Aandacht voor de ander. Stilstaan bij die ander. Erkennen wat die ander doet. De wederkerigheid van liefde ervaren. Elkaar waarderen. Vanuit waardering samen groeien en elkaar versterken.

CoLove-principe helpt organisaties te werken vanuit het hart

Die eerste vlinders, zo aanlokkelijk en gelijktijdig zo eng. Zo nieuw vooral. Die eerste zoen. Ontdekken. De eerste kleine ruzie. Ontdekken dat hij met ‘ja’ misschien wel ‘nee’ bedoelt. Het is als een ontdekkingsreis. Een reis waarin je samen groeit. Het moment waarop je je realiseert dat je samen groter bent dan twee. Dat is oprechte liefde. Liefde die ook voor organisaties in het verschiet ligt.  Liefde die bijdraagt aan zakelijk succes. Het is slechts een kwestie van bewustwording en lef. Misschien even wennen. Vooral zoveel te winnen.

Het CoLove-principe biedt organisaties een handvat om te werken vanuit het hart. CoLove staat voor Company, Corporate en Collegiaal. Het is een hulpmiddel om de verbondenheid op de werkvloer te stimuleren vanuit aandacht en vertrouwen. Stil te staan bij de ander en samen te groeien, omdat uit verbondenheid synergie ontstaat. Synergie die niet te kopiëren is, bijdraagt aan het onderscheidend vermogen en resulteert in gelukkige medewerkers en dus gelukkige organisaties.

Liefde in organisaties: wat een gezweef

Liefde gezweef voor softies? Is het soft om dat huilende kind op de groenteafdeling van de supermarkt een banaan te geven, zodat de moeder (of vader) rustig haar boodschappen kan doen? Hoe soft is het als je je realiseert dat een klant die positief verrast wordt direct 15% extra producten of diensten aanschaft. Ja, kun je natuurlijk standaard instellen dat ieder huilend kind een banaan krijgt, maar dan is de verrassing er snel af. Verrassen is geen trucje. Verrassen werkt alleen vanuit oprechte betrokkenheid. Wanneer je je echt verdiept. En ja, ik hoor de supermarktmanager al roepen dat het niet te doen is als medewerkers opeens bananen gaan weggegeven. Maar is dat ook zo, kan dat niet? Waarom niet? Omdat de systemen (de regels) het niet toelaten. Ja, dan zou ik ook vooral die 15% extra omzet laten lopen en eraan voorbij gaan dat 42% van de mensen met een positieve ervaring het bovendien verder vertellen.

Natuurlijk kun je ook kijken in welke mate er regels zijn die de genoemde spontaniteit, zoals met de banaan, in de weg staan. Welke regels de medewerkers hinderen bij het doen van hun werk. En misschien kun je zelfs je medewerkers uitleggen waarom bepaalde dingen niet kunnen en samen zoeken naar een oplossing. Dan ontstaat vanuit een gezamenlijke drive ruimte voor de ander. Ruimte die resulteert in ontwikkeling en groei. Dan ontstaat een team dat samen sterker is dan de som van de delen. Een team dat denkt in kansen, dat samen het verschil maakt. Hoe leuk kan werken zijn?!

De organisatie als perfecte echtgenoot

Liefde overwint alles. Er is zoveel te winnen voor organisaties en hun medewerkers. Nee, je hoeft als organisatie niet opeens de perfecte echtgenoot te zijn. Liefde in organisaties is namelijk net echt, het is een ontdekkingstocht die je samen maakt. Waarbij je door stil te staan elkaar versterkt. Samen groeit met respect voor elkaar.

Werk jij vanuit het hart? Geloof je in CoLove? Sta je te popelen om samen met jouw organisatie Valentijnsdag te vieren? Geloof jij in de organisatie als de perfecte echtgenoot?